donderdag 11 december 2008

14 weken

Op het wereldbekende web lees je een hoop onzin over zwangerschap. Er zijn vrouwen die hun haar niet durven kleuren (stel je voor dat ik in mijn geval een indiaantje baar!), die vanaf het eerste moment geen zaken meer tillen zwaarder dan 5 kg (hallo, je bent zwanger, niet gehandicapt), die beweren dat 1 kopje koffie of thee drinken even slecht is als heroïne gebruiken (umpf?) en meer van dat soort prietpraat.

Vandaag wil ik het even hebben over zo'n bola. Je weet wel, dat bolletje met belletje in en met een lang touw aan. Vorige keer droeg ik dat wel eens. De hoofdredenen waren simpel: ik wou duidelijk maken dat ik me niet had laten gaan tijdens de feestdagen maar dat ik zwanger was, én het was gewoon een mooi juweel in mijn lievelingskleuren (paars en groen). Voor de rest denk ik niet dat je een nut moet koppelen aan dat ding. Tot je even rondsurft. Wat een hoop zever in pakskes staat er daar niet over zo'n bola!

Om te beginnen menen sommigen dat het gevaarlijk is, want het zou het gehoor van je baby kunnen beschadigen. Ja hoor, vanzelfsprekend: een geluidje nog stiller dan een kattenbelletje gaat dwars door je buik, door de vruchtzak, door het vruchtwater en maakt daar een oorverdovend lawaai voor je baby. Ocharme alle vrouwen die net zoals ik graag eens een concertje meepikken. De muziek daar staat een pak decibels hoger. Onze Jules zou doof geboren moeten zijn. Maar vreemd genoeg schort er niets aan zijn gehoor. Straf hè!

Verder zijn er dan weer die geloven dat het gerinkel de baby prikkelt waardoor die naar het geluid gaat draaien, en da's de reden dat die bola laag gedragen moet worden. Ik zie zo'n baby al nieuwsgierig draaien naar dat geluidje, als een mot die op een vlam afkomt. Onze Jules lag in stuit. Ik vrees dat ik zelfs een kanon mocht afschieten naast mijn onderbuik, maar dat hij toch vredig bleef liggen i.p.v. zich te draaien naar het geluid. (Of: mijn mond staat niet vaak stil en hij heeft zich daarnaar gericht, dat kan ook.)

Ik weet dus niet of ik die bola veel ga dragen. Ik vind hem nog steeds heel mooi, dus als ik op het punt kom dat mensen me beginnen vragen of ik wat ben bijgekomen, doe ik hem wel weer om. Zo kan iedereen mij horen afkomen: "Pas op! Zwangere in aantocht! Sigaretten inslikken en alcohol achter tralies zetten! Waarschuw uw kinderen! Sluit de deuren!"
Als een leproos met ratel uit de middeleeuwen.

Geen opmerkingen: