maandag 8 december 2008

13 weken 4 dagen

Als u mij de komende maanden uitnodigt voor een etentje, ga ik moeilijk doen. Niet dat ik me dat heb voorgenomen, of dat ik het leuk vind om dat te doen. Ik zal gewoon deze zwangerschap een moeilijke eter zijn. Er zijn enkele zaken die ik niet mag of kan eten. Het lijstje is niet zo lang, maar omhelst wel heel wat.

Om te beginnen mag ik geen rauwkost eten. Geen slaatjes, geen smoskes, dus ook geen garnalencocktail met de feestdagen. Verder mag ik geen rauw vlees of rauwe vis eten. Dat is de makkelijkste, want rauw vlees vind ik jakkie maar het is wel jammer van die heerlijke sushi. Schelpdieren mogen ook niet, dus geen vispannetje met mosselen ofzo.
Maar de grootste boosdoener is toch wel dat ik geen lactose meer verdraag. Geen, niets, nada. Ik heb altijd wel een kleine hoeveelheid kunnen verdragen, maar zelfs dat is er nu klaarblijkelijk te veel aan. En dat levert wel wat problemen op als je uit eten gaat. Dacht u aan een kaasschotel of aperohapjes met kaas? Gaat niet. Een lekkere roomsoep? Vergeet het. Een heerlijke roomsaus dan maar? Ook niet. Een aardappelgerecht als puree of kroketten of gratinpatatjes? Tuurlijk niet! Of als dessert iets met ijs of chocolade? Gaat niet. Koekjes dan maar? Bevatten meestal lactose. Probeer trouwens maar eens een sorbet te vinden waar men geen melkpoeder heeft ingedraaid.

OK, denkt u nu, dan krijg jij van mij een simpele boterham. Goed, maar wat gaat u me als beleg voorschotelen? Kaas is uit den boze. Charcuterie zoals kippenwit of salami of hespenworst bevatten allemaal lactose. Choco? Neen, kan natuurlijk ook weer niet. En confituur lust ik gewoon niet zo graag. Zelfs met de boter moet u uitkijken.
Wat gaat wél: een boke met zelfgemaakte tonijnsla bijvoorbeeld, of met appelmoes, of met speculaas (al moet je hier ook weer goed de verpakking lezen). Of met Tartex. Dat is biologische vegetarische paté, waarvan ik enkel de soja-versie mag eten want de rest bevat, u raadt het al, lactose. Maar gelukkig vind ik die soja-Tartex wel lekker.

U ziet: probeer maar eens een menu samen te stellen als je hier rekening mee moet houden. Wees dus niet op uw tenen getrapt wanneer ik mijn eigen potje meebreng, of uw aanbod vriendelijk afsla. Het vergt al heel wat creativiteit om hiermee aan de slag te gaan. Mijn excuses.

PS: Dit allemaal gesteld dat ik tegen dan opnieuw fatsoenlijk kan eten en de misselijkheid voorgoed voorbij is.

PPS: U weet dat ik ook niet goed tegen witte bloem kan? Een kleine hoeveelheid is geen probleem, u mag mij gerust een pistolet aanbieden. Maar dan diezelfde dag geen cake of taart of pannenkoeken (met sojamelk vanzelfsprekend) of witte pasta of saus gebonden met een zelfgemaakte roux (de instant-versie is vreemd genoeg geen probleem).

PPPS: Gebakken aardappelschijfjes, een gebraden kippenbout en gegrilde provencaalse groenten, dat is momenteel de hemel op aarde!

Geen opmerkingen: